Saturday, September 20, 2008

Bagaimana Kemiskinan Tegar hendak dihapuskan ?

Suka saya melihat surat jawapan dari DBKL terhadap surat permohonan daripada Dr Lo Lo Adun Titiwangsa yang memohon supaya dapat salinan Nama penduduk Titiwangsa yang mendapat bantuan. Berita asal dari http://muslimeen-united.blogspot.com/2008/09/dbkl-halang-dr-lolo-bantu-rakyat-miskin.html


Cakap berapi berapi hendak membasmi kemiskinan tegar. Baru mintak nama nak top up jumlah bantuan. Terus nama senarai penerima bantuan dah jadi Rahsia. dalam erti kata "In nama gua cari punya lu mau lu cari sendiri"
Salahke sekiranya Dua Agensi memberi tumpuan hanya terhadap satu senarai nama dan berusaha agar nama nama tersebut dapat dikeluarkan dari list penerima bantuan??

Bagi saya yang bukan bertaraf menteri Lebih baik satu senarai saja yang wujud dan semua Agensi terlibat berusaha memberi bantuan agar kemiskinan dapat ditangani secara effektif.

Atau mungkinkah Agensi Kerajaan takut sekiranya Penerima Bantuan terima dari Adun pembangkang maka next election undi mereka akan bertukar ??

Macam mana mau maju bantuan kepada rakyat miskin pun ada kronisme

8 comments:

Anonymous said...

help me.

Snowflake said...

Assallamualaikum
Haiya.. DBKL, ini maciam pun prinsip pun ala kah? Ustaz, maciam maciam lah lia olang.
Wassallam

Anonymous said...

Snowflake :Susah mau cakap, Mungkin mereka hanya menjaga periuk nasi mereka sahaja tanpa memikirkan nasib orang lain...

Khadijah said...

Isk..sungguh tak kuduga..

Tie said...

Salam...raya kat mana? Kak tie dah lama tak dtg ni..maaf la yek..Kekadang apa yang ditulis oleh hashim ni sukar untuk kak tie huraikan..bukan..malas nak memeningkan kepala..Walau bagaimanapun kak tie ingin ucapkan selamat berpuasa (tinggal beberapa hari je ni..) dan selamat menyambut aidilfitri..maaf zahir dan batin..

Anonymous said...

Dijahsaad : Nak buat cam mana macam tie cakap " susah nak dihuraikan" tak pe kita bayor zakat jangan tunggu sampai last minutes. untuk kemudahan para penerima bantuan.

Tie : Walaikumsalam.. Kami raya ke kemaman aje, Tinggal bersama family dan Rumah ini akan menerima kedatangan adik beradik dari Kajang, Shah Alam dan Seremban. Terima kasih .... Saya juga mengucapkan selamat berpuasa bukan ke tie sahaja malah semua pengunjung kat blog saya ini, semoga memperolehi kerberkatan dalam ramadan yg hampir ke penghujung sudah.

Anonymous said...

memang bengong. kerajaan jenis apa gini? jadah. org nak bantu rakyat miskin, sanggup pula dia menghalang. mana ntah hati perut dan rasional akal di letakkan?

ps: bkn saja bab ini, banyak lagi ketidak seragaman dan tiada pusat data setempat dalam kerajaan yang menyulitkan urusan seharian rakyat. sudah lama perkara ni berlaku tp tiada tindakan apa2. apa diorg buat? tido ka?

Anonymous said...

Syam : Berurusan dengan pegawai kerajaan sesuatu yang memenatkan. Birokrasi, sikap acuh tak acuh & tiada ketepatan masa Kakitangan kerajaan antara mengapa Malaysia masih ketinggalan jauh kebelakang..

N/B : Tetapi saya respek kepada mereka yang bekerja dengan penuh tanggungjawab walaupun tugas tersebut bukan dalam scope mereka

Tekan

Tekan