Thursday, September 25, 2008

Bila Rakyat Sudsidi KERAjaan

Semasa harga minyak mentah meningkat naik dan terus naik. Kerajaan terpaksa menaikan harga minyak petrol dan diesel sehingga satu masa harga Petrol mencecah Rm2.70. Rata rata dirakyat jajah minda mereka dengan kenaikan global minyak di pasaran dan menstruktur kembali subsidi. Kalau masa tu kita baca akhbar, tengok Tv atau wawancara semua Menteri MKU (menteri Kurang Upaya) tidak putus putus menahankan keputusan kerajaan pasal kenaikan minyak.

Tapi pada hari ini seperti kata Menteri MKU dan perkiraan mereka boleh dilihat seperti dibawah :

Harga Minyak Global USD 104.55 Barrel
Tukaran Ringgit USD 1.00 = Rm 3.42
Harga Minyak Malaysia Rm 104.55 X Rm 3.42
Bersamaan Rm 357.56/barrel = Rm 2.25/Ltr
(Barrel / Tong = 159 Ltr)

Sekiranya Minyak diMalaysia KERAjaan memberi Subsidi sebanyak Rm 0.30 maka harga minyak selepas subsidi ialah Rm 1.95 sahaja
Maka saya tidak pasti sama ada KERAjaan memberi rakyat Malaysia Subdisi Rm 0.30 atau
Rakyat Malaysia yang memberi Kepada KERAjaan Subsidi Rm 0.25 mengikut harga minyak

Harga Minyak Pada Hari Ini 2.50/Ltr 2.40/ltr



Maka bermula satu lagi episod Pak Menteri MKU bakal memberi fakta fakta yang merapu + menipu untuk mencairkan tahi telinga rakyat.

8 comments:

Mr PenyuBiru said...

Buat hashim,
Dikesempatan ini aku ucapkan
Slmt Hr Ry Mf Zhr & Btn,
Semoga ceria di Aildilfitri.
Peace ya! :)

Tie said...

Selamat hari raya hashim sekeluarga..petrol turun sikit je..boleh la ronda2 gi raya tuh..

hashim habeed said...

Penyu biru : Saya juga menyusun 2 tangan ini menghulur e-Salam kepada Saudara Penyu memohon e-maaf sekiranya tulisan saya atau komen saya menyinggung anda mahu pun sesiapa saja yang membacanya.

Tie : Sama sama juga tie salamat hari raya kepada tie sekeluarga, Turun seposen ronda kat kampung sajalha jawabnya.

Akak said...

Salam Hashim...

Hehe mmg dah keje MKU disuruh merapu..

Selamat Hari Raya, mohon maaf zahir & batin..

aeropama dot com said...

pada hemat aku, kerajaan sudah kehabisan wang hinggakan sanggup merompak duit rakyat. lihat saja pada defisit perbelanjaan tahun lepas...

ps: perkataan merompak adalah sesuai digunakan kerana kerajaan ambil wang rakyat tanpa kita sedar

hashim habeed said...

Akak : Salam kak,Slamat hari raya Salam aidilfitri dan kemaafan sekiranya terkasar entri atau komen.

Aeropama : Mungkin kita bole panggil Perompak yang berlesen. Tiada ISA tiada lokap untuk mereka. sapu aje duit rakyat.....

eddyra said...

selamat hari raya buat en hashim OTL paling lama di kemaman.. wahaha. Maaf zahir batin.

hashim habeed said...

Eddyra : Sama sama lah kita selamat hari raya Kepada En Eddyra, Isteri isteri dan anak anak termasuk yang belum lahir lagi

Tekan

Tekan

Loading...