Thursday, May 22, 2008

Hukum membeli insurans nyawa

video

Tahukah anda Hukum membeli Insurans adalah HARAM ??
berikut sedutan klip dari mufti perak Datuk Hj Harunsani Zakaria tentang membeli insurans nyawa yang disediakan oleh syarikat syarikat yang sedia ada di Malaysia.

Saya mempunyai 2 insurans pendidikan untuk anak saya dan satu insurans peribadi untuk saya.....

3 comments:

Heartless Devilish said...

hmm...i hv few insurans nyawa..
tp tatau ar dari segi agama saya laks camner...
topik yg bagos..nanti saya selidik

Anonymous said...

Salam

Nampak macam sama, tapi tak serupa.
Semua bergantung kepada NIAT yang diterjemahkan pulak kepada terma perjanjian insurans.

Dalam insuran konvensional, kita beli sebab nak nolong diri sendiri. Kalau kita mati, suami/bini anak kita dapat duit.

Itu main loteri namanya.

Adapun konsep takaful tu ialah tolong menolong. Jadi dalam akad tu kita niatkan, aku bayar RM ni nak tolong sedara seislam aku, kalau apa musibah timpa dia, aku halalkan RM ni buat tolong dia. Macam kumpul duit main kutu pun ada jugak sikit2, cuma main kutu ni giliran kita tentukan. Dalam takaful, Allah swt yang tentukan.

Itulah bezanya, mengikut ilmu aku yang sebijik pasir ni.

Wassalam

Anonymous said...

eloknya kita serah kan pada mereka yang lebih arif dan pandai(ulama) dan tak payah kita buat tafsiran sendiri. saya sendiri setuju dengan pendapat ini kerana
1. pandangan harunsani. dia merupakan mufti perak
2. ustaz zaharuddin juga berpendapat sedemikian. beliau antara orang yang diakui hebat dalam masalah ekonomi di malaysia
3. kebanyakkan ulama hijaz, yaman, mesir juga berpendapat sedemikian


jadi bagi saya bagi orang yang baca quran pun gagap2 lagi, baca hadis pun tak tau derajat dia baik ikut pendapat ulama yang lebih memahami

Wallahu 'aqlam

Tekan

Tekan

Loading...